Økt bruk av rabattkoder og kuponger
Bruken av rabattkoder og kuponger har økt voldsomt etter revisjonen av markedsføringsloven tro i kraft i juni 2009. Det ble da tillatt å tilby såkalt tilgift som en del av markedsføringen, og stadig flere butikker benytter seg av akkurat dette. Det finnes mange variasjoner av slik tilgift, som for eksempel rabattkoder, kuponger og mobilkuponger.
Hva er rabattkoder og rabattkuponger?
Rabattkoder benyttes hos nettbutikker, og tastes som regel inn rett før betaling. Kodene er ofte kombinasjon av tall og bokstaver, og har normalt begrenset levetid.
Rabattnivået varierer fra industri til industri – for eksempel gir klesbutikker på nett ofte opp mot 20 prosent rabatt ved bruk av rabattkoder.
Ved kjøp av produkter med lavere avanse, som for eksempel bærbare datamaskiner, gis det normalt rundt 5 prosent rabatt.
Butikker med et fysisk utsalgsted kan nå la kunder få rabatt i kassen ved å vise fram kuponger. Dolly Dimple’s, H&M og Kappahl er blant de store kjedene som har begynt med dette i Norge. Ved å for eksempel bruke annonseplassen i magasiner til en slik kupong, opplever butikkene større avkastning på sin investering. Lesere klipper gladelig ut kupongen og drar til butikken for å få rabatt. I tillegg spres disse kupongene på nettsider, forum og blogger. Rabatten butikken gir til kundene, får de tilbakebetalt gjennom økt den økte avkastningen på annonseringen, så mange omtaler kuponger som et vinn-vinn-fenomen.
Rabattkoder på flere plattformer
Mobilkuponger ser man også mer og mer av. 7-eleven og Narvesen er blant de første i Norge, og har gitt ut mobilkuponger som gir rabatt på produkter som brus og annen drikke, nøtteposer og annet snacks. Ofte settes det som et premiss at man må kjøpe et annet, spesifikt produkt for å kunne benytte kupongen. Noen ganger holder det å bare vise fram mobilkupongen til betjeningen, andre ganger består kupongen av en strekkode som scannes inn i kassen og automatisk gir korrekt rabatt. Rapporter viser at kunder lettere løser inn mobilkuponger framfor vanlige kuponger på papir.
Uansett form for rabattordninger, så er det noen fellesnevnere som går igjen. Det er nesten alltid en tidsbegrensning på rabatten. Datoen for da kupongen eller rabattkoden løper ut, opplyses det alltid om. På den måten slipper man å bli skuffet. I tillegg gjelder rabatten enkelte ganger kun deler av sortimentet, eller kun for enkeltprodukter. Det er også viktig å merke seg at man svært sjelden kan kombinere rabattkoder hvis den aktuelle nettbutikken har utstedt flere koder på samme tid.
Hvis man ofte handler i en bestemt nettbutikk, kan det være lurt å melde seg på nyhetsbrevet deres. Stadig flere nettbutikker tipser nemlig kunder på sin epostliste om rabattkoder og ekstraordinære tilbud.