Kiosk-salg på mobilen
Norske kiosker har suksess med rabattkuponger på mobiltelefonen
– Det er dobbelt så mange som løser inn slike elektroniske tilbudskuponger sammenlignet med vanlige papirkuponger, sier markedssjef Jan Yngve Holen i 7-Eleven.
Kioskkjeden lanserte sin iPhone-applikasjon i februar og har nettopp kommet på banen med en tilsvarende applikasjon for andre smarttelefoner som HTC og Samsung, som bruker Googles Android.
– Vi har veldig store forventninger til Android. Dette markedet eksploderer, og i USA har nå disse telefonene passert iPhone, sier Holen.
Må ha verdi
7-Eleven satser stort på elektronisk reklame med rabattkuponger og gaver til sine lojale kunder. De sender ut nye tilbud annenhver uke, og man kan vise en kupong med strekkode i kassa. I tillegg sendes det ut tekstmeldinger.
Men det er ikke alle som lykkes like godt med slik markedsføring, ifølge førsteamanuensis Adrian Peretz ved Markedshøyskolen i Oslo.
– Slike applikasjoner må ha en verdi for forbrukerne. Det er ikke alltid lett å vite hva som slår an og hvorfor, men slår de an, er den en veldig bra markedsføringskanal.
Peretz sier nyheter om applikasjoner ofte sprer seg på den gammeldagse måten der venner og kolleger forteller om det.
Narvesen på banen
Jan Yngve Holen i 7-Eleven tror mobiltelefonen vil bli en stadig viktigere markedsføringskanal i årene fremover.
– Dette er funksjonelt for både oss og kundene. Man trenger ikke lenger huske på rabattkuponger og tilbudsaviser. Dessuten er det miljøvennlig, siden man unngår papir, trykking og fysisk distribusjon av reklamemateriell.
Norges største kioskkjede, Narvesen, skal nå lansere sine mobilapplikasjoner, og de kommer med løsninger for både iPhone og Android samtidig.
Applikasjonen vil til enhver tid ha oppdatert informasjon om de over 1500 internasjonale magasinene som Narvesen selger. Man vil kunne se bilder av aktuelle forsider, få informasjon om utgavene, salgsperiode og pris.
– Gjennom applikasjonen kan man også kjøpe arrangementsbilletter og få oversikt over Narvesens tjenesteprodukter som Itunes, Spotify, elektroniske gavekort, web-betalingstjenester og reisebilletter fra blant annet NSB og Ruter, sier markedssjef Stian Breivik i Narvesen.
I tillegg vil man gjennom applikasjonen ha tilgang til rabattkuponger for lesestoff og andre aktuelle produkter, samt informasjon om nye produkter og tjenester hos Narvesen.
– Vi har stor tro på den nye appen vår og har brukt store ressurser på å utvikle en som viser Narvesen som Norges desidert største lesekiosk, sier Stian Breivik.