Tar elektronikken helt over?
Vi har nettopp lagt bak oss tidenes mest suksessfulle Vinter-OL, men sørger de norske idrettspresentasjonene for at norsk ungdom velger å satse på tradisjonelle norske idretter, eller kommer e-sport til å ta helt over?
E-sport og e-gaming blir nemlig stadig mer populært, og det finnes til og med eksempler på nordmenn som lever av dette. Har vi således en framtid i vente hvor all sport også blir elektronisk?
Den digitale framtiden har vært her lenge
Dataspill har vært populært blant norsk ungdom siden slutten av 1970-tallet, men fra to prikker som spiller tennis på en TV-skjerm har vi gått til avansert teknologi hvor stadig flere spill tilbys på nettet. Det er faktisk slik at det har vokst frem et stort spillutviklermiljø i Skandinavia, hvor særlig Stockholm har utviklet seg som en viktig base for selskaper som leverer produkter til nettcasinoer og spillutviklere. På casino-sammenligningssider som GamblingMetropolis finner man flere spill som er tilgjengelige for norske spillere, hvorav flere er utviklet av skandinavere. Nettcasinoene har således festet et godt grep om den norske befolkningen, men det siste tiåret har vi også sett at tradisjonelle dataspill har kommet tilbake stadig sterkere.
Telenorligaen fortsetter å vokse
Utviklingen de siste årene tyder på at ting er i gjære også innenfor den norske e-sportbransjen. Som et eksempel på den økte statusen e-sport har blant sponsorer og andre støttespillere kan det nevnes at Telenor i 2015 bestemte seg for å bli hovedsponsor for Norges største e-sportsatsing. Telenorligaen er et seriespill med flere tusen norske spillere som spiller seriespill i populære spill som Counter Strike, Global Offensive, League of Legends, Hearthstone, Overwatch og Rocket League. Våren 2018 er den totale premiepotten hele 150 000 kroner, og serien er strukturert som en fotballpyramide med de aller beste i den øverste divisjonen. Opp- og nedrykk er mulig for de som satser seriøst, men det er også mulig å spille for moro skyld.
E-sportens framtid
Det norske e-sport-markedet er i stadig vekst, og det er ingen tvil om at denne aktiviteten må kunne defineres som idrett. Selve definisjonen på idrett er at man er i en konkurransesituasjon og at det forekommer en viss fysisk utfoldelse, noe som definitivt innfris i de mest krevende e-sportspillene. For at man skal kunne lykkes må i tillegg konsentrasjonen være på topp, og e-sport kan derfor sammenlignes med idretter som sjakk, skyting og bridge. Spørsmålet er allikevel om e-sport kan ta over for tradisjonell idrett på lang sikt, og foreløpig er det sterke krefter som jobber mot dette.
Vi ser allikevel for oss en situasjon hvor e-sport blir stadig mer dominerende i årene som kommer, og det kommer til å forundre oss hvis den ikke blir tatt opp i Norges idrettsforbund i løpet av det neste tiåret. De fleste under 40 år har en forståelse av hva e-sport er, sånn at det blir lettere for sporten å få anerkjennelse når de som er rundt 30 år i dag rykker opp i maktposisjoner om 10 år. Kanskje blir også e-sport en OL-idrett om et par generasjoner? Da kan vi si at den teknologiske revolusjonen er fullkommen.