Spillbransjen setter standarden
Hvis du er litt opp i årene husker du kanskje de glade dagene hvor Commodore og Amiga var de store greiene, med en grafikk som sprengte alle tenkelige grenser sett med datidens briller.
Selv om disse spillklassikerne har fått en slags renessanse de siste årene er det allikevel ikke til å legge skjul på at den moderne databrukeren forventer spill som går raskt og som inneholder det aller nyeste innen grafikker og realistisk gjengivelse. En pekepinn på hvor mye som har endret seg ser du hvis du for eksempel sammenligner Fifa 07 på Playstation 2 med Fifa 17 på Playstation 4.
Hvilke spill har den beste grafikken?
Førstepersjons-skytespill har på mange måter satt standarden i bransjen, og blant de mer realistiske i disse dager finner vi spillene i Battlefield-serien. Her dekkes alt fra ørkenen til jungelen på en så realistisk måte at du føler du er midt i kamphandlingene. Vi kan også vise til sci-fi-spill med roboter og andre nifse vesener. Titanfall er et eksempel på et spill som fikk meget gode kritikker, og oppfølgeren var på markedet i 2016 med en realistisk gjengivelse av de fleste spillfunksjonene.
Casinobransjen kommer etter
Spillbransjen har selvsagt fått øynene opp for dette, siden den tross alt var blant de første til å satse på nett. Mange gamblere er også ivrige gamere, og de rynker fort på nesen hvis nettcasinoet tilbyr et tregt spillmiljø med utdaterte grafikker. Stikkordet i denne sammenhengen er spillfisering, som forenklet går ut på å få spilleautomater og poker på nett til å ligne mer på konsollspill, noe som igjen fører til at spillerne lever seg mer inn i spillet. Live poker på nett har allerede rukket å bli veldig populært blant norske spillere, og spiller du online poker på Guts kan du blant annet måle krefter mot andre spillere i rom med avanserte grafikker og spennende kampanjer. De fleste ekspertene i bransjen ser på populariteten til live poker som et springbrett til at de fleste spillselskapene snart kommer til å tilby VR-poker. Ved bruk av webkameraer blir det mulig å lese de andre spillernes ansiktsuttrykk, samt at bruken av mikrofoner og VR-hodetelefoner får det hele til å virke mer realistisk.
Uavhengige aktører setter standarden
Mye av det aller nyeste innen dataverdenen kommer fra uavhengige aktører, som har en tendens til å tiltrekke seg noen av de mest kreative hjernene som jobber med spill og data. Bransjeuttrykket for dette er de såkalte «indie games», og dette er små grupper som går sammen om å utvikle spill uavhengig av de store spilloperatørene. Det mest kjente indiespillet er «Minecraft», som er et eventyrspill hvor spilleren utforsker et dynamisk generert spillkart enten i konkurranse med eller på lag med andre spillere.
Hva kan framtiden bringe oss?
Nøkkelen blir således å få spilleren til å føle at vedkommende faktisk er til stede i handlingen, og da kan man blant annet bruke 3D- og VR-briller for å få en enda mer realistisk opplevelse. Bare fantasien setter grenser for hvor langt dette kan gå, og snart tipper vi at en av de første virtuelle feriene er rett rundt hjørnet. Personer som ikke kan betale i dyre dommer for reiser til fjerne Østen eller andre eksotiske områder kan således få en helt lik opplevelse uten å forlate sin egen stue. Den samme utviklingen kommer vi til å se i spillbransjen, hvor spillere i enda større grad kan delta i moroa gjennom de avanserte live-casinoene.