Sport 

E-sport tar av både i Norge og utlandet

«311A7347» (CC BY 2.0) by SteelSeries
Her nylig skrev vi om hvordan nettcasinoer i Norge er kommet for å bli. Men det er langt mer enn bare poker og spilleautomater som tar av på nett. Såkalt e-sport, eller lagspill hvor alle deltagerne konkurrerer via en pc, har også begynt å sette spor etter seg.

I begynnelsen da e-sport fremdeles bare var forbeholdt noen adspredte klubber (eller klaner som de kalles i miljøet), ble ikke dette miljøet tatt seriøst. Det ble ansett som noe bare nerder og gutter hjemme i kjelleren til mor holdt på med. Men etterhvert som aktive spillere vokste i hundretusen-tall, spesielt i det veldig populære spillet Counter Strie – ja så fikk til og med store sportskanaler som ESPN opp øynene for hvor stort e-sport hadde blitt. E-sport gikk fra å være latterliggjort – til å bli «big business» for både norske og utenlandske sponsorer og aktører.

Ja faktisk til en slik grad at også her til lands kan man nå tippe på odds i likhet med hesteveddeløp eller fotball. Nettsider som bet365 for eksempel, har egne bookies som holder oversikt over alle de viktigste turneringer og de mest populære spillene. I tillegg til ovennevnte Counter Strike så er det også en solid fanskare av e-sport i Norge blandt spill som League of Legends, Overwatch, og Hearthstone. Deltagere kjemper på forhåndsbestemte tidspunkter planlagt i forkant av arrangører.

Og i motsetning til tradisjonell sport, hvor publikum som regel sitter på tribunen og heier – så har e-sport sine tilskuere klistret til skjermen hjemme, og kan følge med sitt favorittlag eller favorittspiller fra sofaen. Ikke nok med det, men de kan også delta interaktivt med kommentarer og spørsmål direkte til spillerne i pauser og lignende. Altså en mye mer engasjerende form for publikum å føle at de «deltar» i.

Ja nordmenn selv deltar også svært så aktivt i e-sport. Den største årlige sammenkomsten i Norge er The Gathering, som finner sted hvert år i Vikingskipet stadion på Hamar. I over 20 år har The Gathering vært et mekka for norske fans av e-sport, med flere typer spill, og alt fra amatører til proffe spillere.

Men selv om sammenkomster som denne er store i norsk sammenheng, så blir det allikevel barnemat mot noen av de virkelig store omsetningene i e-sport utenlands. På verdensbasis er markedet estimert til å nå 12,5 milliarder innen år 2020. Merk at det ikke er salg av spillene i seg selv som er en nevneverdig inntektskilde, men derimot lisensavtaler, reklame, og penger fra sponsorer. Halvparten av inntektene i e-sport er store sponsoravtaler, anslått til 2,2 milliarder kroner for inneværende år.

Her vil nok også det norske markedet ta seg opp – da selvsagt relativt til den betydelig mindre befolkningen vi har enn f.eks. USA, som utgjør 37% av markedet (størst i verden). Men vi vil nok se e-sport øke i popularitet i Norge i årene som kommer. Særlig da når dagens unge generasjon vokser opp, får barn, og interessene skifter mer over fra tradisjonell sport og mer og mer over til digital underholdning.

Related posts

Leave a Comment