Vil sensurere nettsted om øl
Helsedirektoratet krever at Bryggeri- og drikkevareforeningen endrer innholdet på sitt nettsted Drikkeglede.no. De mener nettstedet bryter forbudet mot alkoholreklame.
I brevet fra Helsedirektoratet hevdes det at Bryggeriforeningen bryter reklameforbudet på flere punkter. Nettstedet inneholder en lang rekke bilder øl alene og sammen med mat og mennesker i ulike drikkesituasjoner. Slik avbildning er alkoholreklame, ifølge Helsedirektoratet.
Direktoratet trekker også fram ølvelgeren ’’Finn ditt øl’’ som alkoholreklame. I ølvelgeren ligger det omfattende produktinformasjon om en lang rekke øltyper ut fra farge, smak og bryggeri. Tekst, bilder og symboler i ølvelgeren bryter loven, mener direktoratet.
Helsedirektoratet ber nå Bryggeriforeningen fjerne dette innholdet fra nettsiden, hvis ikke kan det bli aktuelt å ilegge tvangsmulkt.
Ny medievirkelighet
Bryggeriforeningen vil ikke følge pålegget fra Helsedirektoratet,
– Det norske samfunnet har endret seg radikalt siden loven som forbyr alkoholreklame ble innført for 35 år siden. Helsedirektoratet håndhever loven på en måte som bryter med lovens intensjon, mener direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Han sier dagens medievirkelighet kun vil skape én vinner, store utenlandske produsenter av alle typer alkohol.
– Vi bombarderes med alkoholreklame på utenlandske tv-kanaler i norske stuer, på internett, gjennom sportssendinger fra utenlandske arenaer og i utenlandske blader. Og nordmenn reiste på 13,5 millioner utenlandsturer i fjor, der vi eksponeres for alkoholreklame.
Taperne blir de norske produsentene, mener Nome.
– Vin er den aller største vinneren. Ungdom drikker mer brennevin enn før, mens øl har tapt terreng de siste 15 årene. Det fører til tap av norske arbeidsplasser ved bryggeriene, større miljøbelastning ved at flere velger langreiste varer, og det blir dårligere vilkår for norsk mat- og drikkekultur.
Ber politikerne våkne
Nome peker på at internasjonal forskning viser at forbud mot alkoholreklame ikke har noen effekt på det totale alkoholkonsumet i et land. I Norge har alkoholforbruket økt fra 5,6 liter til rundt 7 liter siden reklameforbudet ble innført i 1975.
– Det er solide holdepunkter for at totalkonsumet styres av noe helt annet enn reklame. Kjøpekraft, endrede holdninger i samfunnet og endret ungdomskultur er viktige faktorer. Reklame påvirker kun maktforholdet mellom de ulike aktørene i markedet.
Bryggeriforeningen erkjenner at innsigelsene kan være vanskelige å håndtere på forvaltningsnivå og ber derfor om at saken forelegges politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet.