Bil & båt 

JUKE – Nissans nye crossover for by og land

Nissan kommer med en ny spennende crossover bil som fort kan passe veldig mange av byens beboere med hytte på fjellet. Bilen er liten og frekk i designet, har mange flotte detaljer og heller ikke en så gal pris.

Design

Fra et designperspektiv er den nedre delen av Juke en ren SUV. Her finner du en blanding av store hjul, brede felger, høy bakkeklaring og et robust ytre under en topp som er en ekte sportsbil med høy midje, slanke linjer og en kupéstil med et skrånende takparti. Kupéeffekten understrekes videre av bakdørene, som har skjulte håndtak i dørkarmen.

Sportsbilfølelsen finnes også inne i bilen med en kupé som fokuserer på føreren og som domineres av midtkonsollen som er inspirert av drivstofftanken på en motorsykkel. Det hele er toppet med en iøyenfallende blank lakk som gir ”sykkel”-konsollen en ekstra følelse av leken kjøreglede. Det praktiske er tatt hånd om med den skrånende bakluken og det romslige bagasjerommet med flere skjulte oppbevaringsrom.

Nissans Senior Vice President for Design og Chief Creative Officer, Shiro Nakamura, sa ved lansering:

– Vår intensjon var å utfordre konvensjonene. Jeg tror faktisk at Juke vil bringe noe nytt og annerledes til kundene – noe mer følelsesladet, energisk og mer maskulint.

Juke er bygget på Renault-Nissan-alliansens B-plattform og har en akselavstand på 2530mm. Bilen er 4135mm lang, 1765mm bred og 1570mm høy. På modellene med forhjulsdrift, består hjulopphenget av et MacPherson-stag foran og torsjonsfjær bak, mens modellene med firehjulsdrift har et multi-link bakhjulsoppheng bak, samme system som finnes på Qashqai.

ALL-MODE 4×4-i er en ny versjon av Nissans respekterte elektroniske driftfordelingssystem, og har nå fått momentfordelingsteknologi som forsterker bilens respons og reduserer understyring. I tillegg til å fordele momentet mellom for- og bakaksel – med maksimal fordeling på 50:50 – kan den nå også fordele momentet sideveis over akselen.

Svingeevnene blir dermed forbedret ettersom momentet kan fordeles til de ytre hjulene og dermed redusere understyringen. Totalt 50 % av det tilgjengelige dreiemomentet kan sendes til hvert av bakhjulene. Det er første gang denne teknologien tas i bruk i en bil fra småbilsegmentet – en teknologi som inntil nå kun har vært tilgjengelig i de mest avanserte premiummodellene.

Bilen kommer i tre utgaver, Visia, Acenta og Tekna, og ligger i mellom kr. 227.500,- til kr.389.000,-.

Bilen leveres med enten en 1.5l dieselmotor eller en 1.6l bensinmotor.

Se bilen i videoen under:

Nissan Juke er selvfølgelig også på Facebook – følg dem her!

Related posts

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.