Think vil revolusjonere bildesign

{mosimage}

Think skal utvikle morgendagens bilinteriør. Med seg på laget har de prestisjetunge Royal College of Art i London. Det grensesprengende prosjektet koordineres av Nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle i Norsk Designråd.

Det kommer fram i en avtale som er inngått mellom Think, Norsk Designråd, IT Funk i Forskningsrådet og Helen Hamlyn Centre, som er en del av Royal College of Art i London.

– Dette er et unikt og grensesprengende samarbeidsprosjekt, både for bilindustrien og i designøyemed, og kan gi ringvirkninger både nasjonalt og internasjonalt, sier Onny Eikhaug, programansvarlig for Design for alle i Norsk Designråd.

Designsjef i Think, Katinka von der Lippe, har store forventninger til prosjektet.

– Vi håper å få resultater som vi kan benytte i vår egen produktutvikling, det være seg konkrete løsninger eller mer konseptuelle ideer som kan brukes videre. Forhåpentligvis vil prosjektet hjelpe oss å ta et nytt skritt i retning morgendagens bil, sier von der Lippe.

Håndplukket designer
Fra i høst og til og med september 2009 skal den sveitsiske designeren Filip Krnja se på helt nye konsepter for utvikling av interiøret i fremtidens Think-bil. Filip Krnja jobber som designer ved Helen Hamlyn Centre Royal College of Art, som deler prosjektkostnadene med Think, Norsk Designråd og Norges Forskningsråd.
{mosimage}
Sveitseren er håndplukket til prosjektet fra skolens avdeling for bildesign, Vehicle Department, som regnes som verdensledende på sitt felt. Han har allerede rukket å etablere seg med eget designstudio i London, og har jobbet hos bilprodusenter som Mercedes, Volkswagen og Mitsubishi på tre kontinenter.

Gammeldags bilinteriør
– Cockpiten i dagens biler har ikke endret seg nevneverdig siden 1950-tallet. Faktisk stammer mye av strukturen helt tilbake til noen av de første bilene i begynnelsen av forrige århundre. Det er en hel del etablerte sannheter om hvordan innsiden av en bil må være, som vi nå skal utfordre, forteller designforsker og innovasjonsleder ved Helen Hamlyn Centre Royal College of Art, Rama Gheerawo.

Han påpeker at dagens bilister bruker bilen som mye mer enn bare et transportmiddel mellom A og B.

– Bilen er det eneste helt private rommet mange av oss har. Vi deler boligen med familien og kontoret med kollegene. Vi både jobber, snakker, spiser og drikker, lytter til musikk og kobler av i bilen. Bilen er det eneste stedet der alt skjer på dine premisser – i alle fall på innsiden, påpeker Gheerawo.

Veiskille for bilindustrien
Designdirektør Katinka von der Lippe i Think mener Helen Hamlyn Centre er en spennende samarbeidspartner for den norske bilprodusenten.

– Bilindustrien står foran to store endringer. Den ene endringen er skiftet fra forbrennings- til elektrisitetsmotor, den andre er en orientering mot brukeren. Think er et internasjonalt produkt, mens Norge er et ganske lite marked. Derfor er det viktig at vi jobber ut fra et internasjonalt perspektiv. Til det trenger vi partnere med bred og internasjonal kompetanse, og vi synes Helen Hamlyn Centres innfallsvinkel er svært interessant, sier hun.

Ekstreme testpersoner
De siste ni årene har Helen Hamlyn Centre gjennomført over 100 prosjekter i tett samarbeid med næringslivspartnere som Nokia, Intel, Hewlett-Packard, Toyota, Ford og Levi Strauss. Gjennom disse prosjektene har senteret utviklet en egen metodologi basert på prinsippene for inkluderende design, som har vært et av Norsk Designråds fremste satsingsområder i Norge i en årrekke. Dette er også bakgrunnen for IT Funks deltakelse i og finansiering av Think-prosjektet.

– Tradisjonelt finner man et antall testbrukere som man regner som gjennomsnittlige, og så stiller man dem spesifikke spørsmål. Men dette gir informasjon, og ikke inspirasjon. Vi velger oss ut kanskje 10 testpersoner som vi kaller ekstrembrukere, som alle tilfører oss interessante synspunkter som vi ellers hadde gått glipp av, forteller Rama Gheerawo.

Et eksempel på en ekstrembruker kan være en person som overhode ikke har teknisk innsikt eller forståelse, eller like gjerne en person som er ekstremt interessert i alle slags teknologiske løsninger.

– Morgendagens elbil må tilfredsstille krevende kunder i alle aldre – med ulike funksjonsevner og behov. Brukergrensesnittet må derfor ta utgangspunkt i alle typer bilførere og passasjerer, fremfor en teoretisk gjennomsnittsbruker, sier Gheerawo.   

Kan ta lederskap
Gheerawo roser den norske elbilprodusenten for å våge å være nyskapende og annerledes i en erkekonservativ bransje.

– De kulturelle verdiene som ligger i bilen er stort sett uutforsket. Think er et uavhengig selskap som står friere til å tenke nytt. Think har en alle tiders mulighet til å ta lederskap i bilindustrien ved å flytte designtenkingen rundt fremtidens biler mot brukerens behov i et videre perspektiv. Lykkes Think, vil de samtidig sende sterke signaler til resten av bilindustrien, mener Gheerawo.

Designeren Filip Krnja er allerede i gang med første fase, der han sammen med Think, Norsk Designråd og Helen Hamlyn Centre skal definere hva prosjektet skal inneholde. Krnja jobber ved Helen Hamlyn Centre i London – men også fra Thinks hovedkvarter på IT Fornebu, der han har fått egen kontorplass.

Related posts

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.