Norsk design mot gullalder

Det går mot et internasjonalt gjennombrudd for norsk design, mener administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

I forkant av en viktig norsk designutstilling i London denne måneden, mener Stavik at næringslivet har en unik mulighet til å skape et norsk designeventyr.

London Design Festival er en av verdens viktigste arenaer for design, og dette er femte år på rad at 100% Norway er med som en del av arrangementet.

– Tilstedeværelsen gjennom utstillingen 100% Norway er med på å bygge opp norsk design som internasjonal merkevare. Norge og norsk klinger godt i mange miljøer utenlands, takket være spydspisser som Norway Says, Peter Opsvik og Johan Verde, bare for å nevne noen, forteller Stavik.

Design i innovasjonsmelding
I forrige måned gikk næringsminister Sylvia Brustad ut og utropte design i næringslivet som en av sine fanesaker. Hun har lovet at design skal bli veldig synlig i høstens Stortingsmelding om innovasjon, og uttalte at norsk næringsliv burde ha ambisjon om å bli best i verden.

Det er lederen i Norsk Designråd helt enig i. – Det er svært viktig at norsk designsatsing er forankret på øverste politiske nivå. Norge trenger å øke eksporten for å kunne opprettholde dagens høye levestandard også i tiden etter oljen. Og siden vi ikke kan konkurrere mot lavkostland på pris, må vi i stedet skape unike og attraktive norske produkter og tjenester med vekt på tradisjon, fornyelse og kvalitet, argumenterer Stavik.

Mer lønnsomme bedrifter
Han håper norsk næringsliv nå tar opp hansken og slipper designere til når nye produkter og tjenester skal utvikles. En undersøkelse gjort av Design Council, Norsk Designråds søsterorganisasjon i Storbritannia, viser at bedrifter som bruker design som et strategisk virkemiddel i løpet av 10 år har overgått børsindeksen FTSE 100 med 200 prosents margin.

– Slike bedrifter utvikler jevnt over mer funksjonelle, brukervennlige og attraktive løsninger enn sine konkurrenter, samtidig som produksjonskostnadene og produksjonstiden i mange tilfeller reduseres. Dette er konkurransefortrinn som norsk næringsliv ikke kan si nei til, mener Stavik.

Han påpeker at flere norske næringer allerede har kommet langt i dette arbeidet, blant annet skipsfarten. Et eksempel er selskapet Umoe Mandal, som ved å konstruere hurtiggående båter med spesialutviklede komposittmaterialer har tatt en ledende rolle og sikret seg store kontrakter i inn- og utland.

Et annet sterkt eksempel på er det maritime miljøet rundt Ulstein Group, som har designet og konstruert en helt ny baug som lar skip kløyve bølgene i stedet for å grave seg ned i dem. Dette gjør at drivstoffbruket synker, samtidig som skipene blir mer stabile. – Denne nyvinningen har satt en ny standard til sjøs, og har de siste årene sikret Ulstein Group flere store kontrakter i mange land, sier Stavik.

Designet ny vinteridrett
Stavik roser også den norske vintersportsprodusenten North Legion, som ikke bare utvikler nye produkter, men også en ny idrettsgren.

North Legion så nemlig at det manglet et vinterlig alternativ til sommeridrettene BMX og terrengsykling. Dette tok de med seg til tegnebordet, der de designet og utviklet en skisykkel som la grunnlaget for idrettsgrenen Snow Moto Cross (SMX). Utstyrsgiganten Adidas ønsket et fotfeste innen vintersport, og så muligheten til å lage en helt ny sport rundt snøsykkelen.
Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; ”Adidas Winter Slope Style”.

– Dette er et stjerneeksempel på hva designkompetanse kan tilføre en innovasjonsprosess. Jeg håper vi vil få mange flere de nærmeste årene. Vi i Norsk Designråd vil gjøre vårt ytterste for å tilrettelegge for flere norske designsuksesser, lover Stavik.

Related posts

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.