Handel på nett øker

{mosimage}

I år kommer nissen via cyberspace! Aldri før har det vært handlet så mange julepakker på internett som i desember 2006. I år ventes nye julerekorder.

Netthandelen fortsetter å øke, og stadig flere opplever netthandel som en trygg, behagelig og sikker måte å handle på. Og økt netthandel gir flere pakker i posten.

Vær tidlig ute
Skal du få nettpakkene dine i hus til rett tid, er det viktig å være tidlig ute, sier informasjonssjef i Posten Eivind Rossen.

{mosimage} Stadig flere handler
– Undersøkelser viser at det stadig kommer til flere nye personer som handler på nett, og de som allerede handler, handler mer enn før. Og ikke minst, spekteret av varer som handles er utvidet i forhold til tidligere, forteller informasjonssjef Eivind Rossen i Posten.

Fakta om netthandel
Over halvparten av befolkningen under 44 år har handlet varer på internett i løpet av de siste 12 månedene

Andelen som har netthandlet mer enn fem ganger de siste 12 månedene har steget fra 32 prosent i 2001 til 51 prosent i år.

Mer enn tre av fire nordmenn handler i norske nettbutikker.

Tallene underbygges av statistikker fra kredittkortselskapene.

Topp 5 varer på nettet:

  • Elektronikk/It-utstyr
  • Klær og sko
  • Musikk og film
  • Bøker
  • Flybilletter

Topp 5 grunner til netthandel:

  • At varen er billigere
  • At den ikke er tilgjengelig i lokal butikk
  • Enklere og mer lettvint
  • For lang avstand til butikk som fører produktet
  • Større utvalg på nettet

Topp 5 tilfredshet blant kundene:

  • Lav pris på varen
  • Rask levering
  • Mange gode, hurtige leveringsalternativer
  • Enkel ordreinnlegging
  • Alt fungerte som det skulle

Fakta om netthandelen i 2006:
I desember 2006 ble det totalt sendt 2,6 millioner pakker i Posten. Av disse var svært mange handlet på internett.

De mest populære julegavene kjøpt på nettet var: Bøker, cd, film og dvd, elektronikk, klær, sko, smykker, datautstyr og dataspill.

(Kilde eForum/MMI/Posten)

Related posts

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.