Stabsmusikken åpner konsertscenen i Ridehuset på Akershus festning
Det er alltid store forventninger når en ny konsertscene skal innvies, og det var spente og forventningsfulle musikere som tok plassene sine i Ridehuset på Akershus festning under åpningskonsertene 25.-27 oktober. Det var også et begeistret publikum som fylte salen til randen under alle tre åpningsarrangementene.
Ridehuset, som står like ved festningens hovedport, har lenge vært et kulturbygg; først til kulturhistoriske utstillinger og senere som sal for Riksteateret. Men det er et annet Ridehus som møtte publikum under åpningskonsertene. Huset er blitt totalrenovert innvendig med amfi, scene, garderober, prøverom, notearkiv og langringsplass. Ridehuset i dag fremstår som en moderne konsertscene med en sjelden intimitet og en akustikk tilpasset Stabsmusikkens høye krav. Scenen må tåle klangen fra blåseensemblebesetningen eller storband, samtidig som den må være delikat nok til å levere et tydelig klangbilde fra solo- og kammermusikkspill.
Salen ble satt på prøve med et bredt spekter av musikalske opplevelser under åpningskonsertene. Konsertprogrammene inneholdt alt fra Donald Granthams schizofrene og utadvendte “Fayetteville Bop” til Arve Tellefsens skjøre og inderlige fremføring av Johan Svendsens “Romanse for fiolin” og storbandlåter med solister som Frode Thingnæs, Frank Brodahl og Johan Bergli.
At Stabsmusikken endelig har fått et verdig hjem for sin omspennende virksomhet, er noe som setter et tydelig preg på musikerne allerede. Som frontfiguren for åpningskonsertene, Kåre Conradi så elegant sa;
– “Det har vært utrolig moro og spesielt å kunne få lede åpningskonsertene. Et så eminent orkester har en lang historikk som det er en ære å få bli en del av. Det hersker en frigjort disiplin over alt. Proft og stramt, men med rom til å puste og utfolde seg. Det merkes på alle jeg har møtt her, og jeg merker det selv! Tillatelsen til å leke, med alvoret og proffesjonalitet i bunn. Og nå et hus i tillegg. Da er vel alt lagt til rette for utrolig spennende resultater.”
Forsvarets Musikk ønsker at Ridehuset på Akershus Festning skal være en scene som først og fremst tar vare på repertoaret til blåsere og slagverk, men det finnes mange andre muligheter for en slik scene. Med sitt tydelige og balanserte akustikk kommer Ridehuset til å være et kjærkomment tilskudd til hovedstadens flora av konsertarenaer, og særskilt for akustiske konserter med ønske om et intimt og detaljerikt klangbilde.