Spiller på lag – sammen for barn
{mosimage}Når byrivalene FC Lyn Oslo og Vålerenga IF møtes på Ullevaal Stadion førstkommende søndag, har hjemmelagets generalsponsor Smart Club overlatt sin draktplass til fordel for TV-aksjonenes logo ”Sammen for barn”.
– Vi ønsker å markere at FC Lyn Oslo og Smart Club står sammen for barn og at vi bryr oss. Dette er fin mulighet til å vise at vi støtter opp under det flotte arbeidet som UNICEF og TV-aksjonen står for, sier Lyn-kaptein Tommy Berntsen.
Etter kampslutt signeres draktene av samtlige Lyn- og Vålerenga-spillere. Sammen med UNICEF-ambassadør Ole Gunnar Solskjærs signatur auksjoneres så draktene bort til inntekt for TV-aksjonen.
– Hovedgrunnen til samarbeidet er lysten til å gjøre noe for barn og ungdom. Når man støtter et topplag som Lyn, støtter man også forbilder for barn og unge. Slik vi ser det harmoniserer TV-aksjonen både med idrettens og Smart Clubs idealer, sier markedsdirektør Per-Olav Andersen i Smart Club.
{mosimage}
– Fordi Lyn-Vålerenga er blant oppgjørene som får mest oppmerksomhet i løpet av sesongen, og dermed også høy logoeksponering, er det ekstra hyggelig å bidra til å støtte UNICEF, legger Andersen til.
Viktig budskap
Leder for TV-aksjonen Kjetil Ørbeck er ikke i tvil om at synlighet i form av logo-eksponering er svært positivt for aksjonen.
– Den store interessen rundt lokaloppgjøret, som også sendes direkte på TV, skaper verdifull oppmerksomhet rundt UNICEF og idrettens arbeid for barn berørt av hov og aids. Vi er svært takknemmelige for at Smart Club og Lyn frigir plass for å få frem dette viktige budskapet. Det er første gang i TV-aksjonens historie at dette skjer, sier Kjetil Ørbeck.
Verdifullt engasjement
Det er ikke første gang draktreklameplass er brukt til å støtte en god sak. Tidligere i høst spilte det svenske eliteserielaget IFK Göteborg med en rosa sløyfe på brystet i forbindelse kreftforeningens aksjon for brystkreftforskning. I fjor tegnet det spanske topplaget FC Barcelona en avtale med UNICEF som blant annet sikrer hjelpeorganisasjonen verdifull reklameplass på den rød- og blå-stripete trøyen i fem år fremover.
UNICEF-ambassadør, Ole Gunnar Solskjær, vil være tilstede under kampen og lede et pauseinnslag i forbindelse med årets TV-aksjon.